Neschopenka 2019: Co se změnilo a na co si dát pozor?

Neschopenka 2019

Změny v roce 2019

Rok 2019 nepřinesl v oblasti nemocenské a potvrzování pracovní neschopnosti žádné zásadní legislativní změny. Systém elektronických neschopenek, který byl spuštěn již v roce 2018, nadále fungoval a postupně se na něj napojovali další lékaři a zaměstnavatelé.

I nadále platilo, že lékař po vyšetření pacienta a stanovení diagnózy pracovní neschopnosti vystavil elektronickou neschopenku. Tuto neschopenku již pacient nedostával fyzicky do ruky, ale byla elektronicky odeslána do systému České správy sociálního zabezpečení. Zaměstnavatel si pak mohl údaje z neschopenky stáhnout prostřednictvím svých přístupových údajů.

Pro zaměstnance se tak nic neměnilo na povinnosti informovat svého zaměstnavatele o vzniku pracovní neschopnosti. Stále platilo, že zaměstnanec musel dát vědět o své absenci v práci co nejdříve, nejlépe ihned po stanovení diagnózy lékařem.

Podmínky pro získání neschopenky

Neschopenku, oficiálně nazývanou „doklad potvrzující pracovní neschopnost“, vám vystaví váš ošetřující lékař, pokud z důvodu nemoci nebo úrazu nemůžete vykonávat své zaměstnání. Od roku 2019 platí, že první tři dny nemoci vám náleží náhrada mzdy od zaměstnavatele, a to pouze v případě, že pracovní neschopnost vznikla v důsledku pracovního úrazu nebo nemoci z povolání. Od 4. dne nemoci pak nastupuje nemocenská, kterou vyplácí okresní správa sociálního zabezpečení (OSSZ). Pro vystavení neschopenky je nutné, abyste se dostavili k lékaři, a to co nejdříve po nástupu zdravotních potíží. Lékař na základě vyšetření a zhodnocení vašeho zdravotního stavu rozhodne o vzniku pracovní neschopnosti a vystaví vám příslušný doklad. Ten se skládá ze tří dílů – jeden je určen pro vás, druhý pro vašeho zaměstnavatele a třetí pro OSSZ. Důležité je si uvědomit, že během pracovní neschopnosti máte určité povinnosti, jako je dodržování léčebného režimu a hlášení změn zdravotního stavu vašemu lékaři. V opačném případě vám hrozí sankce, jako je například zkrácení podpůrčí doby nebo krácení nemocenské.

Elektronická neschopenka

Od roku 2019 se v České republice zavedla elektronická neschopenka, která nahradila papírové formuláře. Elektronická neschopenka, oficiálně nazývaná eNeschopenka, přináší zjednodušení a urychlení celého procesu hlášení a zpracování pracovní neschopnosti. Zaměstnanci již nemusí doručovat papírové dokumenty zaměstnavateli ani okresní správě sociálního zabezpečení. Vše probíhá elektronicky, lékař odešle dokument potvrzující pracovní neschopnost elektronicky okresní správě sociálního zabezpečení a kopii dokumentu i zaměstnavateli. Dokument potvrzující pracovní neschopnost obsahuje všechny důležité informace o pracovní neschopnosti, jako je doba trvání, diagnóza a údaje o ošetřujícím lékaři. Zaměstnavatel má přístup k těmto informacím online a může je snadno použít pro výpočet náhrad mzdy. Zavedení eNeschopenky přineslo řadu výhod jak pro zaměstnance, tak pro zaměstnavatele a okresní správu sociálního zabezpečení. Mezi hlavní výhody patří snížení administrativy, zrychlení procesu a menší riziko chyb.

Výše nemocenské dávky

Výše nemocenské dávky se odvíjí od výše vašeho průměrného denního výdělku a délky trvání pracovní neschopnosti. Pro rok 2019 platí, že během prvních 14 kalendářních dnů pracovní neschopnosti vám náleží náhrada mzdy od zaměstnavatele. Od 15. dne pracovní neschopnosti pak nastupuje nemocenská dávka vyplácená Českou správou sociálního zabezpečení (ČSSZ). Pro výpočet nemocenské se zohledňuje hrubá mzda za rozhodné období, kterým je zpravidla 12 měsíců předcházejících měsíci, ve kterém pracovní neschopnost nastala. Z vypočteného průměrného denního výdělku se pak určí procentní sazba nemocenské. Za prvních 21 kalendářních dnů pracovní neschopnosti činí nemocenská 60 % průměrného denního výdělku, od 22. dne pak 66 %. Je důležité si uvědomit, že nemocenská dávka podléhá dani z příjmů fyzických osob a odvodům na sociální a zdravotní pojištění, stejně jako mzda. Dokument potvrzující pracovní neschopnost, tzv. neschopenka, je nezbytný pro uplatnění nároku na nemocenskou dávku. Tuto neschopenku vystavuje ošetřující lékař a obsahuje důležité informace o povaze a délce vaší pracovní neschopnosti.

Kontroly ze strany OSSZ

V roce 2019 doznal systém nemocenské řady změn. Jednou z nich je i zpřísnění kontrol ze strany Okresní správy sociálního zabezpečení (OSSZ). Zaměstnavatelé i zaměstnanci by si měli být vědomi, že OSSZ provádí kontroly dodržování podmínek pro nárok na nemocenské dávky. Tyto kontroly se mohou týkat jak formální stránky dokumentu potvrzujícího pracovní neschopnost (tzv. neschopenky), tak i skutečného dodržování léčebného režimu ze strany pacienta. V případě zjištění nesrovnalostí hrozí jak zaměstnanci, tak i zaměstnavateli sankce. Zaměstnanec se vystavuje riziku krácení nebo odebrání nemocenské, zaměstnavatel pak může čelit pokutě.

Neschopenka z roku 2019, památka na dobu, kdy se čas zpomalil a svět se zúžil na rozměry bytu.

Anežka Malá

Neschopenka a dovolená

V roce 2019 došlo k některým změnám v českém systému nemocenské. Jednou z nich je i způsob evidence a potvrzování pracovní neschopnosti. Pryč jsou doby papírových neschopenek. Od 1. ledna 2019 se přešlo na elektronické neschopenky, tzv. eNeschopenky. Ty lékaři vystavují a odesílají elektronicky, čímž se zjednodušuje celý proces jak pro lékaře, tak i pro zaměstnance a zaměstnavatele. Zaměstnanec již nemusí doručovat papírovou neschopenku zaměstnavateli, vše probíhá online.

Neschopenka 2019 vs. 2020 - Srovnání
Vlastnost 2019 2020
Elektronická neschopenka zavedena Ne Ano (od 1.1.2020)

Co se týče dovolené během pracovní neschopnosti, platí, že dovolená nenáleží za dobu prvních 21 kalendářních dnů trvání dočasné pracovní neschopnosti. Jinými slovy, pokud onemocníte a lékař vám vystaví eNeschopenku, prvních 21 dní vám dovolená nenabíhá. Po uplynutí této doby se již dovolená za každý den pracovní neschopnosti standardně počítá.

Nástup do práce po neschopence

Po ukončení pracovní neschopnosti, potvrzené lékařem na tzv. neschopence (oficiálně nazývané "Dokument potvrzující pracovní neschopnost"), je důležité správně nastartovat návrat do pracovního procesu. Od roku 2019 již není nutné doručovat zaměstnavateli papírovou verzi neschopenky, vše probíhá elektronicky. Zaměstnavatel má online přístup k informacím o vaší pracovní neschopnosti. Přesto je vhodné po ukončení neschopenky se se zaměstnavatelem osobně spojit a domluvit si další postup. Zaměstnavatel s vámi může probrat případné úpravy pracovních podmínek, pokud je to vzhledem k vašemu zdravotnímu stavu nutné. Nezapomeňte, že i po ukončení neschopenky můžete mít nárok na některá omezení, například zákaz práce přesčas. Vždy se řiďte pokyny lékaře a v případě nejasností se obraťte na svého praktického lékaře nebo na personální oddělení vaší firmy.

Publikováno: 01. 11. 2024

Kategorie: práce